De evenementenwereld veranderen met IDEA

We moesten het even geheim houden, maar na de algemene ledenvergadering in maart kunnen we mededelen dat Micha van Herk, een bekend gezicht voor velen in onder andere de evenementenbranche, is toegetreden tot het bestuur van IDEA.

Voor wie (nog) niet bekend is met IDEA; dit is een vereniging voor toonaangevende en spraakmakende evenementenbureaus in dit vakgebied. Aangesloten zijn bij de IDEA is daarom niet zomaar iets en écht iets om trots op te zijn.

Uiteraard konden we deze kans niet voorbij laten gaan om te kijken wat Micha gaat doen voor de evenementenbranche. Zijn focus ligt voornamelijk op innovatie en technologische progressie. Wij waren heel benieuwd naar zijn visie hierop. Jij ook? Lees dan verder.

 De evenementenwereld veranderen met IDEA

1.            Wat is IDEA voor jou?

“IDEA is een keurmerk voor de leading agency van vandaag en de toekomst. Om daarbij aangesloten te zijn, betekent voor mij dat we vooruitstrevend zijn en qua organisatie, procedures en protocollen alles op de rit hebben.’’

2.            Hoe voelde het om gevraagd te worden door IDEA om in het bestuur te komen?

“Ik vind het ontzettend leuk en natuurlijk streelt het mijn ego, want het betekent dat je ertoe doet en op een positieve manier opvalt. Het is een mooie beloning voor ons werk van de afgelopen jaren.”

3.            Waarom heb je ervoor gekozen om aan te sluiten bij het IDEA bestuur?

“Het geeft mij de kans om mijn kennis te delen en mijn visie in het vakgebied over te brengen. Daarnaast geeft vertrouwen toe naar onze opdrachtgevers en relaties.”  

4.            Vanaf wanneer maak je officieel deel uit van het IDEA bestuur?

“Afgelopen december heb ik een oriënterend gesprek gehad met de voorzitter van de IDEA; Pieter Bas Boertje en directeur Maarten Schram. In maart van dit jaar was de algemene ledenvergadering en ben ik officieel toegetreden tot het bestuur.”  

5.            Wat is voor jou de reden dat je hebt gekozen voor dit nieuwe avontuur?

“Nu is het goede momentum. Covid heeft echt gediend als katalysator. Bureaus hebben weer opnieuw moeten kijken naar zichzelf en of ze nog gericht zijn op de toekomst. Dit hebben wij als iQ Events ook gedaan. Wie willen we echt zijn en hoe kunnen we nog beter voorzien in de behoefte van de opdrachtgevers? Gedurende de crisis hebben we moeten innoveren en gekeken naar de online mogelijkheden. Hier hebben we ons heel erg in ontwikkeld, waarin we onderscheidend werden en nog steeds zijn.

Door de ontwikkelingen van de afgelopen tijd ben ik mij meer gaan ontwikkelen op innovatie, met in het bijzonder de evenementenbranche. Die kennis kan ik nu mooi overbrengen.  

En door de veranderingen zijn we een meer volwassen bureau geworden. We hebben expertise in huis gehaald om deze verandering te kunnen realiseren. Hierdoor is mijn rol ook veranderd. Zo ben ik meer bezig met verbinding, kijk ik naar trends en kansen en het aangaan van strategische partnerships.” 

6.            Waar zie jij kansen en mogelijkheden voor IDEA om een verschil te maken?

“Ik wil mij de komende tijd richten op innovatie en technologie. Innovatie staat voor mij gelijk aan het creëren van je bestaansrecht. Zeker met het oog op de toekomst. Ik ben er heilig van overtuigd dat bureaus de komende tijd gaan veranderen.

Covid heeft gezorgd voor een fundamentele verschuiving. We ambiëren natuurlijk allemaal live events, maar Covid heeft ons wel laten zien dat digitale oplossingen heel goed naast live events kunnen bestaan. Online is een onderdeel geworden van. Met hybride oplossingen kunnen we veel meer mensen bereiken. Door deze ontwikkelingen is er ook een nieuwe tendens ontstaan bij grote corporates.”  

7.            Welk verschil kan je maken voor iQ Events & Arling door tot het bestuur van IDEA toe te treden? 

“Ik zit dicht op het vuur waardoor informatie sneller tot mij komt. Ik vind het ook fijn dat ik bureaus beter leer kennen. Er komen nu ook meer vragen voor samenwerkingen onze kant op. Ik vind het belangrijk dat we in de toekomst gezamenlijk meer optrekken en elkaars expertises delen.”  

8.            Heb je een persoonlijk doel wat je najaagt met IDEA? Wat wil je bereiken?

“Ik zit nog maar kort in het bestuur, dus ik heb hier nog geen concrete doelen voor uitgeschreven. Ik houd in ieder geval de komende periode de focus op mijn eigen speerpunten. En dat is dat ik graag mijn kennis wil delen en anderen deelgenoot wil maken van de mogelijkheden die er allemaal zijn. Hierin mijn knowhow delen en mensen op de hoogte houden van de veranderingen en wat dit dan betekent voor de branche."

9.         Hoe gaat jouw komende tijd eruit zien bij de IDEA? 

“Corona heeft de eventwereld veranderd. Van live naar online en hybride. Het heeft ons veel meer mogelijkheden gebracht. Met een evenement kun je ook online nog meer mensen bereiken. Ik houd de trends en ontwikkelingen goed in de gaten. Met name als het gaat om innovatie en technologie. Wat gebeurt er en kunnen we daar van leren? Welke technologieën kunnen we inzetten op events? Deze kennis neem ik graag mee het bestuur in.”